Selasa, 19 Jun 2012

Masalah Keputihan Perempuan

Assalamualaikum semua, jumpa lagi hari ni.  Harini tetibe je nk share psl kesihatan lak..

ermmm...korang tahu x keputihan?? or korg sendiri alami kputihan ni? xramai nk share mslh ni, mgkin sebab malu.  So, sini aku ade sikit maklumat psl keputihan n punca keputihan ni.  Aku ambil dari wikipedia.

Keputihan ni, kadang-kadang bntuk cairan, ketulan, berbuih pon ade.  Tahap teruknye ade smpai bertukar warna hijau atau pun mngakibatkan korg gatal2x kat bhagian intim.  Ada orang yg kne kputihan ni mse nk dekat period..ade jgk yg mse kesuburan tu keluar keputihan macam putih telur n ade jugak hari2x pun ade.  Yang ak tahu la..keputihan ni, kalau smpai terlalu teruk, tahap berbau, gatal or warna lain macam, baik korang g jmpe doktor, takut ade mslh kesihatan.

Punca-puncanya??

- kongsi seluar dalam(kot kongsi gn adik ke kakak ke..xleh taw?? )
- pakai seluar dlm ketat (sian kt dia..xleh nk napas, ehehe)
- pakai tisu mse basuh bahagian intim
- xpkai panty liner or xtukar (dok pkai stu tu smpai malam) =.=
- jarang tukar pad bile piyed (xmo taww...nti bakteria membiak kt situu,..nak??)
- xjge kbersihan (xbasuh kot?? ade ke xbsuh? )
- haaa....mkn xteratur, tidur xckup, xbersenam (pon boleh jadi ek?? )
- pkai sbun cap mgarot2x.. (jgn memandai... )
- slalu brendam dlm air pns(suam la kot, giler pns? )
- slalu bergnti psgn dlm sex (uishh..bkn je kene kputihan, leh jadik pnyakit len taw?)
- kadar gula dlm darah tinggi ( ni ak no komen)
- basuh bahagian iteww dr arah yg slh..ade carenyer...jgn basuh dr pnggung ke depan..
- hormon yg tidak seimbang dann...
- selalu garu-garu kt tuttttttttttttttt...haaaa....tah bru pas korek idong ke..korek ape ke..tgn kotor2x..pstu garu kt situu..pkir sndiri le...aiyakkk...!!

So..klu ade la antara punca2x ni..cbela elakkan k kawan2x?? kalau da teruk sangat..g jmpe doktor..jgn malu2x..nti da sket teruk...spe yg tanggung?diri sendiri jugak kan? Erm...tu je aku nk share..xbanyak pun..pe2x...ak mnta maaf k..Assalamualaikum.. :)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

marilah mengomen-mengomen