Isnin, 4 Jun 2012

Pati Delima Gulsan

Assalamualaikum semua..hye korang..selamat pagi isnin..hhehehe..ble hari isnin je..msti rse malas kan..bile hari ahad je..msti rse mcm haii...skjapnyer la cuti ni..esok da hari isnin..ehehhe..kan?? :p

Pagi ni aku nk share psl pati delima gulsan.  Da lame aku google psl pati ni, sebab pati ni ada banyak manfaatnyer.. So minggu lepas, aku da beli kat pkns Bangi.  Bawak balik, mule2x bukak..pastu bau...adeii..cm xsdp je baunyer..Biar dulu la..nak kumpul kekuatan dulu baru nak minum..hahaha.. (ye..ak mmg pnakot mkn ubat)

So, semalam baru aku beranikan diri makan.  Niat dalam hati satu je..nak sihat..ehehe..So aku pun makan la sesudu.  Ermm..sedapp...ehehhe..mmg sebijik cm buah delima..cume masam sket.  Rasenyer pada sapa yang xkuat masam tu..mungkin terkenyit2x la mata kan..mcm aku ni..kuat masam..so rse sedap lah.. :)

Korang taw x pe kebaikan pati delima gulsan ni?? ni aku share kebaikannyer k..kredit tu pn fatemah abdullah..


Untuk Ibu Mengandung:

* Menaikkan HB semasa mengandung.
* Mengatasi masalah morning sickness dan rasa berat badan.
* Menambah cantik dan gebu kulit anda dan baby anda, di samping membantu proses tumbesaran baby dalam kandungan.
* Meningkatkan kecergasan tubuh badan semasa hamil.

Untuk Wanita dan Lelaki (mengembalikan kehangatan malam pertama):
* Meningkatkan keupayaan libido (seksual).
* Mengetatkan rahim dan menyuburkan rahim. 
* Meningkatkan pelinciran semulajadi, menjadikan hubungan intim lebih selesa dan mesra.

Untuk Wanita:

* Memperelok dan melancarkan perjalanan haid.
* Menyingkirkan lemak dan kolestrol berlebihan dan melangsingkan badan.
* Membakar kalori dgn cepat, meningkatkan tenaga dan memulih keletihan.
* Memelihara kadar keseimbangan hormon semasa haid (mengelak kesakitan senggugut).
* Menegangkan payudara, membentuk perut dan punggung yg lebih kemas.
* Mencuci darah kotor, mencantikkan kulit muka dan badan dari dalam.

Untuk Seisi Keluarga tak kira tua ataupun muda:
* Menurunkan tekanan darah tinggi / kolesterol tinggi.
* Mengeluarkan peluh / toksin.
* Melegakan sakit kepala.
* Menyihatkan fungsi jantung dan hati, melancarkan kerja2 mengepam darah utk keperluan sel2 badan.
* Menguatkan daya tahan tubuh utk melawan serangan penyakit.
* Melancarkan peredaran darah.
* Mengeluarkan angin dan asid dalam badan (mencegah penyakit gastrik dan kanser usus).
* Melancarkan proses penghadaman makanan, membersih usus dan mengeluarkan keracunan badan.
* Membakar kalori dgn cepat, meningkatkan tenaga dan memulih keletihan.
* Membuang asid urik dlm sendi utk meredakan penyakit gout.
* Menurunkan paras glukosa dlm darah, membantu pesakit kencing manis.
* Sesuai dijadikan sebagai ubat batuk kerana ia menghapuskan kahak, meredakan penyakit batuk.
* Mencegah berlakunya serangan angin ahmar bagi golongan warga tua
* Membantu mencerdaskan minda dan daya ingatan kanak-kanak dan pelajar sekolah.

tu smua kopipes jek.. so..byk kebaikannyer kan?? so aku rase nak teruskan makan pati ni..sedap dan bagus utk kesihatan.. :) korang pon cuba la k..aku xjual ye...ehehe..klu korang nk beli..leh carik kt pkns bangi..or leh oder kt pn fatemah tu sendiri..tp klau nk mintak tolong aku pon boleh gak..ehehhe.. :)

okeylah..kalau ada tersalah kata..maafkan aku ye...stiap manusia xterlepas dari melakukan kesilapan kan? kalau boleh dielak..kite elak.. :) okey korang..selamat bekerja pd yang bekerja..pd yg bercuti..selamat bercuti.. :p

Assalamualaikum..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

marilah mengomen-mengomen