Jumaat, 6 Julai 2012

Men masak2x : Creme Brulee edisi Shafira.. :)

Assalamualaikum semua,..salam jumaat...apa khabar korang hari ni..harap2x semua sihatlah hendaknya..amin...aku? ermm...selsema le..bse la..lately kan hujan je kan..mungkin sejuk...ehh..sape kate orang yang dah kahwin tak sejuk...? Laaaaaaaaaaaagiii la....tmbah2x sejokk...ahahha..sejok mgade2x pon ade taw..ahhahaa...

okey2x...sbnrnyer aku nk cite ni wehh..ari rabu baru ni..aku wat creme brulee..wah!! menjadi wooo.....desert feveret aku tu...buat nyer pun senang..cume leceh sikit...sebab?? aku xde penunu api tuu..yg utk bakar gula kt top creme brulee tu..Yela..ble da siap wat kan..kne msuk peti..klu ade penunu tu..aku terus bkr gula tu..dah terus leh makan..ni aku pkai oven..jadik cair smule la desert aku tu kan...lepas tu..kene letak semule dlm peti..smlm baru la dapat makan...adik aku pun puji sedap katenyer...ehehhe..sronok aku ble orang ckp sedap..yelahh..lagi semangat la nk buat pasni kan??

Resepi yg aku dapat ni simple je..senang bangat...ade resepi yg aku tgok..dorg ada tambah susu segar..lain kali lah aku buat tambah susu segar tu..sebab kali ni..aku malas cari barang..so guna barang yang lebih2x wat pavlova aritu. Okey..ni la resepi nya..

Bahan-Bahan

1. 4 Biji Kuning telur
2. 600ml Whipped Cream
3. Satu sudu besar gula kastor
4. Satu sudu kecil esen vanilla

Cara-caranya:-

1. Gunakan kaedah double boil, masukkan 600ml whipped cream tu ke dalam bekas yang bersesuaian, pastikan air menggelegak perlahan ye..sebab takut whipped cream tu berketul kalau terlalu panas sangat air tu..Jangan biarkan sahaja, teruskan kacau(stir) sampai ianya suam.

2. Sambil-sambil tu...ambil telur kuning tadi, dan pukul bersama gula kastor sehingga sebati..(jgn smpai berbuih ye).  Lepas tu..bile whipped cream tu da suam..masukkan campuran telur tu tadi ke dalam bekas,
dan kacau lagi sehingga sebati.

3. Lepas tu masukkan esen vanilla..dan kacau lagi..bila campuran tadi da sebati...tapiskan ke dalam mangkuk tahan panas. (aku gune mangkuk yg dari aluminium foil tu jek, yg kecik2x tu)

4. Kemudian, masukkan air panas ke dalam tin pembakar..kalau nak senang..letak dulu bekas tu...pastu baru masukkan air panas kat dalam tu..  Agak-agak la kuantiti air tu jangan smpai melimpah..

4. Lepas tu, masukkan mangkuk tadi ke dalam bekas pembakar yang telah diisi air panas tadi.  Bakar dalam oven dengan kepanasan 140c dalam 40 minit.

5. tingggg!! haaa..da boleh kuarkan..sejukkan dulu kat luar...biar dalam 10 minit gitu...lepas tu baru la korang masukkan dalam peti sejuk ok? Tunggu la dalam 2 jam cmtu...pastu keluarkan..

6. Lepas tu..taburkan gula kastor kt atas desert tu, jangan sikit sangat taw?? sebab nanti cair..agk2x...kasi tutup belah atas tu..okey la..

7. kalau ada penunu, gune je pnunu tu halakan ke arah gula..dan biarkan gula cair dan bertukar warna perang.  kalau macam aku xde penunu tu..gune je oven..dan pakai api belah atas je..Anggaran masa aku tak dapat bagi sebab kuantiti gula tu menentukan masa.  So..korang amek kusi..tnggu jela depan oven tu..ahahhaha..leh cmtu?

8. Kalau gune penunu..terus leh mkn...disebabkan aku pakai oven..lepas dibakar tadi..masukkan semula ke dalam peti..dan tunggu la 2 jam lagi..baru la korang dapat makan...pe lagi..ngappp!! sodapppp..ahahahha..


ni la rupa creme brulee aku tapi ni bukan gambo aku..aku ambil dari Abg Google
Tapi mangkuk gini la aku gune..rupe gini gak la desert aku..ehehe..

9. Selamat mencube ye..

p/s: lebihan putih telur tu..leh wat pavlova wei..pavlova pun pakai 4 bjik telur gak..huhu...jimat2x.. :)

itu je sharing is sweet thing..ahahha..klu silap kate..harap la maafkan aku k?? Jumpa lagi next entry..bye...lebiuuuuu...assalamualaikum.. :))

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

marilah mengomen-mengomen