Khamis, 6 September 2012

ttc : Bagaimana mengetahui waktu subur melalui graf bbt

Assalamualaikum semua, jumpa lagi hari ni...ehehhee...

Setelah berhari-hari aku study tentang graf bbt ni, baru lah hari ni aku rase aku da faham bila kita nak tahu waktu subur.  Tapi kalau aku silap, tolong la betulkan k...ni kan pengetahuan..so bolehlah kongsi pengetahuan dengan orang lain...k?

okey..ni graf bbt..tp bkn aku pnyer k..aku cm bse lahh.lupe nk bwk usb..kikikikiiii~~

contoh graf bbt-sumber dari google

okey...ehem3xx....!! ni Cikgu Shasa nak ajo...ehehhehe..seperti yang korang tengok graf kat atas tu, kan ada  tanda M merah kan?? ha tu maknenyer bndere jepun aka period.  So selepas habis piyed tu...kalau korang tengok graf tu, suhu makin menurun bukan..sehinggalah ke nombor 11 tu, tibe2x naik mendadak? Betul??

Masa hari ke 11 tu, sbenarnye hari selepas hari subur, maknenyer korang da terlepas waktu subur korang.  So, waktu subur sebenarnye hari ke 10, yang betul2x subur.  Tapi boleh la start ehem2x dari hari ke 8 hingga hari 10 k?? ehehehhe...Kalau nak lebih kepastian, korang boleh beli ovulation test.  Boleh beli melalui online atau pun ke farmasi berdekatan.  Setahu aku kat farmasi mahal, lebih dari RM30 kalau xsilap aku lah..xpun dekat2x harga tu...

So, pada sape2x yang sedang berusaha tu..same2x la kita ye?? Berusaha, doa..pastu tawakal.. :)  Jika ada rezeki kita, pasti ada bukan? Yang penting usaha ye dok? Ok lah tu je nak mengajo hari ni...harap2x paham la k..kalau xpaham..leh la tnye..kalau aku leh jawab..aku jawab...

Pada kawan-kawan yang lebih berpengelaman or lebih tahu dari aku tentang ni..beritahu la aku k..kita kongsi-kongsi pengetahuan..cewaaahh...

Tu jekk..k bye.. Assalamualaikum.

nasi tambah : pada yang belum kahwin,..boleh je nk bace..tmbah pengetahuan JEK kenn.. :p

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

marilah mengomen-mengomen