Jumaat, 2 November 2012

Pengetahuan : Kucing penyebab ketidakhamilan/kemandulan?

Assalamualaikum semua...urmm..harini ada topik yang menarik nak dikongsikan.  Thanks to Bett coz beritahu this thing..n buat aku nak share jugak tentang hal ni... :)

Pernah tak dengan tentang orang cakap, bela kucing ni boleh menyebabkan kemandulan pada lelaki dan perempuan, dan boleh  menyebabkan kecacatan pada bayi jika anda mengandung?

Penyakit ini dinamakan Toxoplasmosis, yang dibawa oleh parasit yang bernama Toxoplasma Gondii.  Tahukan anda bahawa bukan kucing sahaja yang membawa penyakit ini? Malahan, ada lagi beberapa haiwan lain turut pembawa kepada penyakit Toxoplasmosis.  Dan, tidak semua kucing menjadi pembawa parasit ini.

Okey, macam mana nak hindarkan dari terkena penyakit ni? Kita kena jaga tahap kebersihan kucing kita, tempat membuang, tempat tinggal.. Contohnya, jika ingin mencuci tempat poo dia, kene pakai glove dan mask untuk mengelakkan dari terkena najis atau terbau najis.  Seminggu sekali kena bersihkan bekas poo dan sangkar, yela tempat kita pun nak bersihkan...dan aku pasti korang2x pun mesti bersihkan punye..betul tak?

Pastu,..tadi aku ade tanya veterinar...eheheh...aku tanye la pasal ni ar..aku risau...so vet tu ckp, jangan risau selagi kucing kita ambik suntikan vaksin dan ubat cacing, insyallah terhindar dari penyakit tu... Fuhh...terus lega taw...yela...aku tersangat2x sayang kucing, lagi2x dah tengok membesar dari kecik kan...sayang sangat2x...

Lagi pun, kucing ku ituu..memang tak pernah lepas ambik vaksin n ubat cacing, tempat poo pun hari2x bersihkan..insyallah.. :)

Owhh..to beti...thanks sangat2x beritahu taww...aku appreciate sangat..n tak marah pun..ehehe...aku taw ko syg aku mak jemahh...ahhaha..  :)

p/s : i luv shimo n shiro..anak2x ku.. :)

6 ulasan:

  1. kiter pun suka kucing gak.. cumanya, kita biar dia main bebas.. TQ for sharing.. ♥^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. ehehehe...bagi gak main bebas..tp dlm rumah jek...tak lepas kt luar..eheheh...

      Padam
  2. sharing is caring khenn..haha..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeee..sangat3x caring..lebiuu mmuah..ahahahahha..

      Padam
  3. Binatang kesayangan Nabi ialah kucing. Semua yang terjadi terletak pada ALLAH SWT.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sangat2x setuju...tersangat sayang kucing2x ku...tido dgn dorang, bgn tido pn dorang kejutkan... :)

      thanks.. :)

      Padam

marilah mengomen-mengomen