Rabu, 19 Disember 2012

TTC : Asid Folic Appeton

Assalamualaikum semua...

Saje nk cerita,..semalam aku jalan2x dengan lis and omey...pergi makan2x..n gosipping..Sangat best hokkey..dapat share cerita masing2x...wahh sangat lega weii dapat jumpa korang..yang memahami masalah aku...nanti kte jmpe la lagi k!!ehehe

Owh ye..semalam lepas habis makan2x..aku singgah la kat Watson.  Hajat hati nak beli pelapik dalam kasut tu untuk my Mutoq.  Sebab, dia keje banyak berdiri..so nak la cari something to support kaki dia..bagi xsakit kaki bila berdiri lame.  Pastu, last2x..aku beli stokin jek..jenama schol (tak tahu betul ke x ejanyer) katenyer elok untuk relieve foot pain.  Aku ambik jela..kot la okey kan..ehehhe..

Pastu, pusing2x lagi..aku ternampak la asid folic jenama Appeton.  Lame gak membelek,..ermm...last2x aku beli, okey..tu barang kedua aku beli utk TTC.  Yang first thermometer, now asid folic pulak.  Owh ye..mase period boleh ke makan asid folic ni?? Aku tengah piyed ni.. CD4 sekarang..aku dengar..tak elok makan ubat masa period.  Betul ke??

Asid folik kalau korang nak tahu,..elok untuk sapa2x yang nak anak..ehehhe..and elok juga untuk orang yang mengandung.  Orang lain da makan berbakul2x...aku baru nk start sekotak..ahahahah..ketinggalan sungguh aku ni.  Mari lah mencuba dan berusaha dengan ikhtiar2x yang ade..kan??

Tahu x..asid folik ni juga dikenali sebagai vitamin B9?? hah..aku pun baru tahu k..ahahaha..Apa kebaikannya?? Asid folik ni sangat diperlukan untuk membina sel2x baru dalam badan.  Ia juga membina dna baru dan memperbaiki dna yang rosak.  So, ianya sangat2x la bagus untuk baby..kan?? Yela..untuk bina sel2x baru dalam badan tu...dah..jgan tanya banyk2x..aku pun tak tahu..ahahahha

Tahukah anda?? Asid folik ni, suami kita pun boleh makan taw? Ianya boleh mengurangkan kecacatan kromosom pada sperma. Untuk kita plak...elok untuk membantu kematangan telur ovum dan pembentukan placenta. HAAA...giler pandai kot aku ni kan??ahahaha.. Okey2x..semua ni aku dapat dari blog Dr. Zubaidi, kalau nak lagi detail..boleh baca kat sini ok?? Aku just share yang simple2x je...ehehhe..

Tu je, nak share..eheheh..same2x la kita berusaha untuk zuriat or penyambung generasi kita..insyallah.. :)

p/s : semalam singgah mph, ada beli 2 buku tentang kesuburan..ehehehhe...sempat aje.. :p

6 ulasan:

  1. Berbakul2.. Heheh memang betul lah tu. Sampai rasa dah boring nak telan asid folik tu. Tapi nak anak punya pasal,makan juga lah. :-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ahahaha...itulah pasal..orang da berbakul dahh..sy bru nk start..ehehe..better than nothing kan?? Yup..nak anak punyer pasal,..makan jelah..wlaupun sy ni..sangat la susah nk mkn ubat..ehehhee..

      Padam
  2. Mkn bila masa pregnant je... Oo baru tau khasiat dia...selama nie main makan jerk...uhuhu... Tq sharing :D

    BalasPadam
    Balasan
    1. mse pregnen boleh..utk spe yg nk pregnen pun boleh kak..ehehhe.. u r welcome..ehehe..

      Padam
  3. sha,
    stokin tu yg yg utk pain relief tu kan,..bagus tu.org2 jepun/ korea ramai duk gune.. pakai mase tidur pun ye jgk utk bg kaki letih jd segar semula, betulkan? kan? hga dia rm18++ kan? tringin gak nk bli tu.. (mcm2 tingin nk bli hihi)

    BalasPadam
    Balasan
    1. aah..utk pain relief..panjang stokin tuu..bgus eh kak?? Yup..harga RM18++..sha tak ingat bape..ahahaha..beli la kak..sy aritu...nk beli gak EPO, pastu dok kire2x..xleh lahh..tnggu bln dpn lak..ahaha..klu ikot hati ni..mcm2x le nakk.. :p

      Padam

marilah mengomen-mengomen